woensdag 3 juli 2013

Gedragstest

ingesloten door allemaal mensen, hij lijkt er redelijk rustig onder te  blijven
hier moet je dan van schrikken :-)



Op 8 juni was het dan zover. De HSC zou het gedrag van Sam gaan testen.
Als je een Hollandse Smoushond aanschaft beloof je dat je zult meewerken aan het terugfok programma en daar hoort een bezoek aan de RITSdag (uiterlijk) en een Gedragstest bij.

Het was gelukkig een hele mooie dag met een stralende zon. Omdat ikzelf nog druk was met de tuin heeft Karin de honneurs waar genomen en is samen met Rianne en Sam naar Epse getogen om te laten zien wat voor geweldige smoushond wij hebben.

een aantal foto's via de website van de Hollandse Smoushond

Rianne en Karin waren erg tevreden toen ze thuis kwamen en vonden dat het heel goed was gegaan.
Na 3 weken kregen we via de post de uitslag. Dat is een soort schoolrapport waarop d.m.v. bolletjes de beoordeling van Sam is ingevuld.

Hieronder de beoordeling:
1. Kennismaking 1; vriendelijk - onzeker - herstel; volledig
2. Kennismaking 2: onzeker - herstel; volledig
3. Drukke groep: onzeker - herstel; volledig
4. Kring 1: angst - herstel; geen
5. Kring 2: angst - herstel; geen
6. voorwerp 1: onzeker - herstel; volledig
7. voorwerp 2: onzeker - herstel; volledig
8. geluid 1: onzeker - herstel; volledig
9. geluid 2: onzeker - herstel; volledig
10. lawaaierig persoon: onzeker - herstel; gedeeltelijk
11. aanhalen/optillen: angst - herstel; gedeeltelijk
12. weerzien baas: nog onder de indruk, wat dat ook mag betekenen, hier waren geen bolletjes ingevuld.
opmerking: zeer gericht op de baas

Deze week kwam het nieuwe clubblad en daarin stond een verslag van de Gedragstest:
Een weinig vriendelijke reu, die angstig reageert als hij ingesloten wordt of als hij alleen achtergelaten wordt. Hij is zeer gericht op de baas en herstelt zich dank zij zijn aanwezigheid goed.

Als opmerking onderaan alle beschrijvingen staat:
Onzekerheid is een normaal en gewenst gedragspatroon in een dergelijke testsituatie.
Wat we bij de Hollandse Smoushond liever niet zien is een lage score vriendelijkheid, meermalen uitingen van grote angst of paniek en dreiggedragingen of uitvallen in de testsituatie.

Met het risico dat ik nu overkom als een 'moeder' die vindt dat haar kind altijd de beste en de leukste is, wil ik bij het verslag in het clubblad toch wel een paar grote vraagtekens zetten.
Hoe komen ze er in hemelsnaam bij om hem 'weinig vriendelijk' te noemen?
Dat hij onzeker is dat klopt, volgens mij komt dit omdat hij (bijna) alles samen doet met Bruno en op die dag moest hij het in zijn eentje klaren. Alleen achterlaten doe ik vaak bij een winkel, maar dan wel samen met Bruno. Als ik door het raam kijk om te zien wat ze uitspoken zie ik nooit iets van angst, wel ongeduld omdat ze weten dat ze iets lekkers krijgen als ik terug kom.

Ik zie natuurlijk alles van de positieve kant want het lijkt erop dat Sam niet gebruikt kan worden voor de fok. Als ik eigenaar van een teefje was die gedekt moet worden en ik zou dit verslagje lezen dan zou ik nooit voor hem kiezen.
Het positieve is dat hij dan gecastreerd kan worden, zodat hij niet langer last hoeft te hebben van hormonen die elke keer opspelen. Gelukkig is het bij Sam niet zo erg als bij Bruno, maar het lijkt mij wel prettiger als dit gebeurt en hopelijk wordt hij daardoor ook een beetje rustiger, dat zou mooi meegenomen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten