zaterdag 20 juni 2009

Hij groeit en groeit, 5 maanden

We gaan nu veel vaker naar het grote weiland waar Bruno zonder gevaar lekker kan rennen. Af en toe komen we andere honden tegen waar hij dan heel leuk mee kan spelen, maar als we alleen zijn dan vindt hij het ook heel erg leuk om achter het balletje aan te rennen :running: wat ik weggooi. Hij brengt het meestal netjes terug , maar als hij dicht bij mij in de buurt is laat hij het gewoon vallen. Soms mag ik het meteen weer oppakken, maar soms maakt hij er ook een spelletje van en pakt hij het meteen weer op als hij merkt dat ik het wil hebben. Gelukkig heb ik zo’n werpdingetje waardoor ik me niet de hele tijd hoef te bukken. 
De weg naar dat weiland is door een rustige woonwijk met een grote vijver en grasveld, dus je komt daar heel veel hondenbezitters met hun huisdier tegen. Dat is ook gezellig want dan kun je nog even een praatje maken, vooral ’s avonds maak je veel kans dat je iemand tegenkomt. Vorige week ontmoette ik iemand die een grote labrador heeft en zij wilde als deze hond er niet meer zou zijn een kleinere hond. Ze had al gezocht op internet en was ook uitgekomen bij de Hollandse Smous. Ze had er nog nooit een in het echt gezien en vond Bruno helemaal geweldig, wat hij natuurlijk ook is! 

Deze week was erg druk op school door de uitslagen van het examen. Ik had dan ook niet mijn vrije woensdag gehad maar gewoon gewerkt. Bruno maakt dat allemaal niks uit. Hij ligt als ik op school ben gewoon de hele dag te slapen :zzz: in de bench, waardoor ik soms vergeet dat hij er ook nog is. Als ik in Aalten werk, kan hij het nu gemakkelijk volhouden en ga ik niet meer tussendoor naar huis. Hij heeft denk ik een hele grote blaas want overdag hoeft hij maar één keer te plassen. En het maakt hem niet uit of dat om 12 uur of half 2 is, hij wacht gewoon geduldig totdat ik er ben. 

Het wandelen gaat steeds beter, ook als ik iemand tegenkom. In het begin trok hij dan altijd heel opgewonden aan de lijn want hij wilde snuffelen aan de mensen/dieren die er aan kwamen. Nu draai ik me meteen om en loop een stukje de andere kant op, als ik iemand tegenkom en hij begint te trekken. Hij heeft dat al snel door en blijft daarna rustig naast me lopen. Hopelijk houdt hij dat vol, het zal nog wel een paar keer mis gaan, maar het begin is er. Ik ben nog niet erg strikt met het links laten lopen, als er ruimte is dan mag hij van mij wel heen en weer lopen op de stoep. Alleen als het druk is houd ik hem korter en aan mijn linkerkant. Het volgende wat we hem gaan leren is ‘volg’ . Ik had al een paar keer geoefend in de tuin, zonder lijn en dat ging heel goed. Maar op straat is dat iets moeilijker met al die afleiding. Het zitten en ‘blijf’ oefen ik meestal als ik wil gaan wandelen, bij de deur en ook dat gaat steeds beter. 

We zijn nu definitief gestopt met de puppycursus. Eigenlijk was afgelopen donderdag nog een les en daarna konden we er 6 lessen bijkopen. Maar vorige week was er opnieuw helemaal niks met hem te beginnen, helemaal wild :flames: en geobsedeerd door het bakje met lekkere worst van de cursusleidster. Ook waren er meer kleine dingen waar ik mij aan stoorde en waar ik het niet (helemaal) mee eens was. Vrijdag was Bruno Total loss van al die opwinding. Dus had ik ons netjes via e-mail afgemeld en ook gezegd dat we niet terug zouden komen. Geen reactie hierop gehad, dus… 
Ik ben er nu echt van overtuigd dat wij het zelf veel beter kunnen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten